Companyes i companys,
La secció sindical de Comissions Obreres de l’Ajuntament de Badalona ha registrat un escrit en data 15 d’abril de 2013 (el qual us traslladem en el document annex) dirigit a l’alcalde on es sol·licita que dicti una resolució per tal que s’anul·li l’acte administratiu en el qual es va suprimir la paga extraordinària de desembre de 2012.
Demanem que en aquest dictamen es reconegui el dret a percebre la totalitat, o subsidiàriament la part proporcional corresponent als serveis efectivament prestats entre l’1 de juny i el 14 de juliol de 2012.
Aquesta actuació a nivell local no interfereix en les actuacions que han dut a terme, en aquest sentit, els principals sindicats de la funció pública a nivell estatal.
Document annex __________________________________________________
En Miguel Fco. Navarro Erenas, amb DNI núm. XXXXXXXXX,
en qualitat de Secretari General de la Secció Sindical de Comissions Obreres
(CCOO), i amb l’adreça a efectes de notificacions, carrer Francesc Layret,
65-71, 2n, davant l’alcalde de Badalona compareix, i com millor sigui en Dret,
MANIFESTA:
ü Que l’acte de la supressió salarial
de les retribucions dels treballadors i treballadores públiques corresponent a
la gratificació extraordinària del mes de desembre de 2012, suposa una clara
vulneració dels drets consolidats i un trencament total i absolut dels
principis de irretroactivitat de les disposicions restrictives dels drets
individuals i de seguretat jurídica proclamats en el article 9.3 CE, així com
del principi de confiança legitima. Allò en base, a que el article 2 del RDL
20/2012 de 13 de juliol, de mesures per garantir la estabilitat pressupostaria
i foment de la competitivitat (BOE 14-07-2012) que suprimeix la paga
extraordinària i la paga addicional del complement específic, no te en compte
les previsions dels articles 22 i 26 de la llei 2/2012 de 29 de juny dels PGE per 2012 (BOE 30-06-2012) que fixa les
quanties concretes i dates de pagament de cadascuna de les pagues extraordinàries
que corresponen als empleats públics, resultant que el percebre íntegre de la
paga extraordinària del mes de desembre de 2012 correspondria al personal que
hagi prestat els seus serveis durant la totalitat dels 6 mesos immediatament
anteriors al mes de desembre (1 de juny de 2012 a 30 de novembre de 2012),
reduint-se l’import en proporció als
dies de servei no prestats.
ü Que existeix vulneració de l’article
33.3 CE en relació amb allò disposat en el Conveni Europeo per la Protecció
dels Drets Humans i les Llibertats Fonamentals de 1950, interpretat a la llum
del article 10 CE, tota vegada que el salari constitueix el patrimoni del
treballador públic respecte de l’activitat laboral que desenvolupa, i es
confereix com un dret consolidat dintre de la relació bilateral i sinal·lagmàtica
de prestació dels seus serveis a la Administració, en virtut de la qual obté
aquell.
ü A més s’ha de considerar que,
tant el Tribunal Suprem, (Sentencia del Tribunal Supremo de 21 de Abril de 2010
de la sala de lo Social), com, els Tribunals Superiors de Justícia, (Tribunal
Superior de Justícia de Madrid, sala de lo Social, Sección Quinta, Sentencia n.
1133/2012 de 14 de Diciembre de 2012), tenen assentat una reiterada doctrina
sobre la naturalesa salarial de les pagues o gratificacions extraordinàries,
tant en l’àmbit del dret laboral (artículo 31 Estatuto de los Trabajadores, RDL
1/94) com a l’àmbit de la Funció Pública (article 22 de l´EBEP) que ha portat a
concloure a la jurisprudència que les pagues extraordinàries responen a treball
efectivament realitzat durant el període al que les mateixes facin referència, en
raó de lo que pugui variar el còmput, però no altera la naturalesa pròpia d’aquestes
pagues o gratificacions extraordinàries. “Las
pagas extraordinarias constituyen una manifestación del llamado salario
diferido. Se devengan día a día, aunque su vencimiento tiene lugar en
determinados meses del año. Y su importe debe equipararse al salario
regularmente percibido por el trabajador, salvo que por norma convencional de
carácter prioritario se establezcan exclusiones, o bien, importes específicos.”
Aquesta qualitat de salari diferit de
les parts proporcionals de les pagues extraordinàries es posa de manifest en la
mencionada possibilitat de que siguin prorratejades (STS 4ª 06/05/1999-2450-1998).
ü S’ha de considerar el
fonament empleat en la recomanació efectuada per la Defensora del Pueblo en l’exercici
de la responsabilitat que li confereix l’article 54 de la Constitució, i emparant-se
a l’article 30 de la Ley Orgánica 3/1981, de 6 de Abril, del Defensor del Pueblo, en
expedient nº. 12086851 i dirigida a la
Secretaría de Estado de Administraciones Públicas, Ministerio de Hacienda i
Administraciones Públicas, respecte a la interpretació de les previsions
del Real Decreto-Ley 20/2012 de 13 de juliol, en allò referit a la supressió de
la paga extraordinària del mes de desembre de 2012, d’acord amb la vigent
doctrina constitucional, restringit la
seva aplicació a la quantia no “devengada” de la mateixa en el moment que es va
publicar la mesura.
ü S’ha de tenir en compte els
criteris sobre el pagament de les pagues extraordinàries establertes en l’article
33 de la Ley 33/1987, de 23 de diciembre, de Presupuestos Generales del Estado
para 1988, al que fa referència la Ley 2/2012, de 29 de Junio, de Presupuestos
Generales del Estado para el any 2012.
ü S’ha de considerar el principi
homogeneïtzador de l’estructura retributiva de tot el personal empleat públic
al servei de l´Ajuntament de Badalona, que efectua el Conveni Col·lectiu en el
seu article 1.
SOL·LICITA que, es dicti Resolució per
tal que s’anul·li l’acte administratiu pel que s’ha acordat la supressió de la
paga extraordinària de desembre de 2012 i es reconegui el dret dels
treballadors i treballadores municipals a percebre integrament la paga extraordinària
del mes de desembre de 2012, o subsidiàriament, la part proporcional
corresponent als serveis efectivament prestats durant el període comprès entre l’1
de juny de 2012 al 14 de juliol de 2012.
Badalona, a 15 d’abril de 2013