Passa al contingut principal

SOBRE EL REGLAMENT VIGENT DE RELACIÓ DE LLOCS DE TREBALL (RLLT) I LES MODIFICACIONS: QUE PASSA?


L’actual govern de l’Ajuntament fa una  proposta de  modificació del vigent reglament que va ser presentada a finals de novembre, amb la intenció de ser aprovada al  Ple del mateix mes.
Aquesta modificació de la RLLT, segons l’equip de govern de l’Ajuntament, té com a objectiu l’adequació al nou Organigrama de funcionament existent. Els criteris bàsics per introduir aquests  canvis no haurien de representar ni l’increment de la despesa, ni l’eliminació de  llocs de treball ocupats i sí, en canvi, haurien de poder  corregir situacions administratives anòmales.

La Comissió de Valoració  va a aprovar amb majoria simple la proposta presentada però  la secció sindical de CCOO va requerir als nous responsables de personal l’endarreriment de la presentació de la proposta al Ple ja que entén que s’ha presentat amb  poc temps per ser estudiada i esmenada en aquesta Comissió de Valoració (pas previ a la presentació al Ple).
Aquest requeriment de CCOO no va ser escoltat i es va a presentar als partits polítics de la oposició en  Comissió Informativa de Govern, Hisenda i Recursos Interns. Com a conseqüència de les deliberacions d’aquesta Comissió, el Govern va retirar aquesta proposta.
Amb posterioritat va tornar a convocar-se la Comissió de Valoració i es va a produir, per part dels sindicats i els tècnics de Recursos Humans, l’estudi tècnic de la proposta. En aquest sentit hem de dir que CCOO, vol  comprovar amb rigor  l’adient  estudi tècnic de la proposta.
CCOO prepara  unes consideracions i  al·legacions sobre aquesta  proposta de modificació de la RLLT, en el pla de la negociació col·lectiva.


Context històric de la RLLT en la nostra organització municipal

Les Entitats locals estan obligades a dotar-se d’una RLLT la qual és l’instrument que ordena els recursos humans tenint en compte les necessitats del servei i que a més a més ha de servir per identificar la forma de provisió, valoració, grau, titulació, retribució de cada lloc.
La creació, modificació i la supressió de llocs de treball s'ha de fer mitjançant la relació de llocs de treball i per poder proveir de cada lloc de treball cal que consti ala relació corresponent. En aquest sentit, la RLLT és el mapa que serveix per

donar coherència organitzativa i funcional als recursos humans de que es dota cada administració. Al mateix temps, esdevé l’instrument bàsic que ha de permetre fonamentalment d’una banda, que l’accés al lloc de treball respecti el principis de publicitat, igualtat, mèrit i capacitat i d’una altra, que la seva valoració es basi en criteris objectius de capacitat, responsabilitat i en principis de proporcionalitat i equitat retributiva.
Badalona disposa d’una RLLT des de l’any 1998 que havia de servir per articular i ordenar de forma coherent els recursos humans. En l’actualitat s’està aplicant aquest reglament. (clickeu)

Des de la seva primera aprovació, fonamentalment només s’ha modificat per recollir canvis vinculats a modificacions d’organigrames fruit de les necessitats organitzatives dels diferents governs municipals. Això ha generat que la RLLT pràcticament només hagi incorporat modificacions relacionades amb els llocs de comandament i que en poques ocasions, s’hagi vist modificada en la resta de llocs, malgrat els múltiples canvis socials i competencials que justificarien la necessitat d’aquesta actualització.
Aquest pràctica ha comportat que majoritàriament els treballadors municipals tinguin la percepció que la RLLT només serveix per donar resposta a les necessitats de comandament, “per fer llocs a la carta”, i que la revisió, valoració i adequació de la resta de llocs està en  via morta. Els treballadors no creiem que l'actual RLLT reconegui la nostra  tasca,  per que no ha vist que aquesta s'hagi actualitzat en base a noves necessitats i competències que han esdevingut com a conseqüència de noves responsabilitats en la prestació de serveis.
Molts dels treballadors de l'Ajuntament esperem des de fa anys, sense èxit, que es procedeixi a fer una revisió de la valoració del nostre lloc  de treball, ja que,  és evident que segurament alguns aspectes han canviat en aquests darrers 10 anys.
Si a aquesta realitat li afegim la tradició municipal de cobrir els llocs de comandament de forma provisional, sense procedir a la seva convocatòria pública mitjançant concurs, no resulta estrany que la majoria de la plantilla vegi en la RLLT més una “pantomima” que una veritable eina que doni  transparència a l'ordenació i valoració dels recursos humans.




Aquesta tradició de donar prioritats a la valorització dels comandaments i a la de proveir els llocs de manera provisional, freqüentment amb criteris de confiança personal, és una de les conseqüències del descrèdit i poca motivació que es detecta en la plantilla actual.
Si a aquesta realitat afegim el poc compromís que han tingut els ajuntaments que han governat la ciutat en els darrers anys per tal de desplegar i desenvolupar la carrera professional, podem entendre que molts treballadors vegin en el comandament l’única forma de poder millorar les seves retribucions ireconeixement professional.

Contribuir a canviar aquesta situació no és una tasca fàcil ni es pot fer d’un dia per altre. Però es pot començar a modificar aquesta percepció de la plantilla si comencem a actuar de forma diferent.
En aquest sentit, la proposta de modificació de la RLLT que presenta l’Ajuntament hauria de servir per començar a escriure un nou guió. Si no ho fem així, transmetrem a la plantilla la percepció que les coses continuen igual, “más de lo mismo” i hauríem desaprofitat una oportunitat única per donar-li credibilitat a allò que es vol fer.

Condicions de dificultats econòmiques i financeres que influeixen en la proposta de modificació TEMES ACORDATSCIONS
ALL (RLLT) QUE PASSA?ci

Fa poc mes d’un any que l’ajuntament de Badalona va aprovar un “Pla Econòmic Financer” (PEF) amb l’objectiu de corregir el seus desequilibris pressupostaris i assolir l’estabilitat econòmica-financera. Algunes de les mesures que es van adoptar en el PEF i que afectàvem al capítol 1, van comportar un procés difícil i dolorós de mobilitzacions i negociació que va finalitzar amb la signatura de l’acord de 26 de març de 2012 que va comportar sacrificis econòmics i socials per la plantilla.
Es podria pensar que una mesura adequada per reduir la despesa seria racionalitzar (redimensionar) l’estructura organitzativa i de comandament, i per tant, que qualsevol revisió de l’actual RLLT s’hauria d’ aprofitar per no perdre aquesta perspectiva. Resulta evident que tota decisió que es prengui s’ha d’orientar tenint molt present tan l’actual realitat econòmica-financera de l’Ajuntament  com la previsió a curt i mig  termini.
Creiem que la difícil situació obliga a actuar amb la màxima responsabilitat i prudència a l’hora de fer modificacions organitzatives, i per tant, hem de dir que la proposta no està adequada al moment actual.
Que l’ajuntament, quan impulsa l’actual modificació de la RLLT deu de ser conscient que es donen les condicions per complir els compromisos actuals amb la plantilla en matèria retributiva o que puguin afectar despesa en decisions que, a curt termini, es puguin prendre per necessitats de servei.


PROPOSTES CONCRETES DE CCOO:

En aquest sentit, davant la proposta de modificació de la RLLT presentada per l’ajuntament, entenem que es tracta d’una primera revisió de la RLLT limitada per adequar-la al nou organigrama. Per això creiem que cal:
1.- Limitar l'actual modificació de la RLLT a llocs singulars (comandament) i a aquells llocs bàsics en que ja s'estiguin desenvolupant funcions diferents als ocupats en l'actualitat. Per això, prèviament i com primera mesura urgent s'han d'homogeneïtzar els llocs adscrits d'atenció al públic de SAC i GT a llocs  d'administratiu mitjà, per tal de normalitzar també la situació dels treballadors actualment adscrits a llocs d'auxiliar administratiu i bàsic.
2.- No incorporar, en aquesta fase, llocs no singulars de nova creació per evitar confondre a la plantilla sobre l'abast de la proposta de modificació que en aquest moments s'impulsa.
3.- Com a norma general creiem que les modificacions de RLLT que comportin modificacions retributives també s'haurien d'incorporar en una segona fase d'un procés més ampli d'actualització de la RLLT, que hauria de servir per la revisió d'altres llocs acordats dintre del marc de la negociació col·lectiva.
4.- Pel que fa als llocs de nova creació i els que esdevinguin vacants, s’hauran de proveir immediatament per concurs i restarà limitada l’adscripció provisional només quan el concurs quedi vacant i la seva provisió sigui inajornable.
5.- Limitar la lliure designació d'ara en endavant a la provisió dels llocs de directius/gerents professionals.
6.- Fer que la normalitat sigui la reducció i eliminació dels llocs barrats. En aquest sentit, no s'hauria d'incorporar aquesta característica als llocs de nova creació.
7.- Entendre que aquesta proposta de RLLT que es presenta no és un punt d'arribada sinó l'inici d'un procés en el qual s'hauria d'aprofundir per adequar-la a les noves realitats i necessitats. Aquesta revisió hauria de contemplar des d'una actualització dels instruments de valoració (Manual Valoratiu), a una actualització dels llocs en relació a noves competències, funcions, responsabilitats i condicions externes, i que hauria de ser el primer pas per introduir en la RLLT la carrera professional.


SOBRE  LA NEGOCIACIÓ COL·LECTIVA
TEMES QUE S’HAN ACORDAT O S’HAN PROPOSAT DE  NEGOCIAR DES DE CCOO
  • Com s’ha pogut comprovar s’ha produït l’ingrés en nòmina l’aplicació del desenvolupament de l’acord sobre productivitat. A més de la quantitat pactada per grup s’ha inclòs els 105€ que pertocaríem en la nòmina de desembre. Aquest primer episodi tindrà la seva segona aplicació a finals de gener.
  • Cal recordar que a petició de CCOO es va modificar els descomptes d’IRPF en les nòmines d’octubre, novembre i desembre. Aquesta modificació es va sol·licitar per ajustar a la baixa el percentatge d’aplicació, una vegada aplicada l’eliminació de la paga extraordinària de Nadal.
  • Posada en marxa d'un procés de mobilitat adreçat a els treballadors administratius. La secció sindical va ser l’única en presentar modificacions sobre les bases d’aplicació, que fa més coherent la posada en marxa d’aquesta mobilitat.
  • Presentació d'una denúncia per part de  CCOO a l'Ajuntament per la inadequada utilització dels treballadors provinents de l’IMPO. Aquests treballadors, segons la denúncia interposada per aquesta secció, s'utilitzen per ocupar llocs de treball estructural.
  • Hem sol·licitat, dintre de la mesa general de negociació, dirigir els diners que es van treure en la vaga general del 14N, a situacions d’exclusió social.

Aquests acords NO ens fan estar satisfets de cap manera, perquè són acords de mínims en el que sempre hem buscat l’equilibri honest entre el que es podia exigir i el que  l’administració podia oferir per tal de mitificar  les agressions que des de fa molt de temps esta patint  la nostra nòmina.
Aquesta secció sindical segueix treballant, com sempre, per avançar  en el marc de la negociació col·lectiva. Els temes que es posen sobre la taula de negociació s’aborden amb total capacitat de negociació sense oblidar que no tot val. Per això nosaltres no estem hipotecats en  mantenir el clima de consens que proclama el sindicat majoritari, i que segons ell, els ha permès firmar un acord pels pròxims anys.





Entrades populars d'aquest blog

La CCOOtorra de febrer de 2024

Ja teniu disponible la CCOOtorra de febrer de 2024 dedicada als «Temps Moderns». En aquest número hi trobareu informació sobre l'estat de l'estabilització, la Promoció Interna, els endarreriments, la RLlT, els Riscos Psicosocials, entre els següents articles: Editorial: Llums i ombres de la gestió municipal i la negociació La plantilla base no és prioritària per al govern municipal Com aprofundir en el Pla de Riscos Psicosocials? Solidaritat amb el poble palestí: aturem el genocidi! La secció de «CCOOtorreig, la CCOOtorra fa safareig» Podeu descarregar-la en el següent enllaç: La CCOOtorra de febrer de 2024

La CCOOtorra número extraordinari «The Office»

Ja teniu disponible el número extraordinari de la CCOOtorra «The Office», un número molt especial en format de còmic o petita novel·la gràfica per a reflexionar sobre la utilitat del sindicalisme de classe. Esperem que la trobeu útil i divertida! Podeu descarregar-la en el següent enllaç: La CCOOtorra número extraordinari «The Office» (PDF)

Comunicat: Contra la violència masclista, #NOEsteuSoles

CCOO de l'Ajuntament de Badalona expressem el nostre suport al Comitè de Mares de víctimes de violència sexual a Badalona i fem una crida a la participació en l’acte del 15 de juny de 2023. En els últims mesos diverses noies han sofert violacions grupals en els banys del Centre Comercial Màgic de Badalona. Setmana rere setmana surten a la llum pública nous casos que posen al descobert la preocupant magnitud d’una realitat que fins ara s’havia mantingut oculta. Constatem, amb horror, que la maquinària institucional no ha estat prou eficient en la prevenció d’aquestes agressions i en l'auxili que s'hauria d'haver prestat a les víctimes. CCOO tornem a manifestar el nostre rebuig frontal a aquestes brutals agressions i al masclisme que les empara i justifica. Denunciem que la manca de recursos humans i materials dels serveis socials municipals i del servei municipal especialitzat són un factor que condiciona molt negativament la capacitat de portar a terme el treball ed